Csak úgy, mint az autók vagy az elektromos rollerek, hiba esetén már ezek a háztartási gépek is képesek diagnosztizálni a problémát, és egy hibakód segítségével segíteni a kiváltó okok beazonosítását.
Már itt az elején fontos kiemelni, hogy a robotporszívó hibakódok gyakran teljesen általánosak, így például a töltéshez vagy az oldalkeféhez kapcsolódó hibák hátterében számos kiváltó tényező meghúzódhat.
A legtöbbször a hibakódok okai otthon is feltárhatók, illetve elháríthatók, azonban vannak esetek, amikor elengedhetetlen robotporszívó szerviz segítségét kérni ehhez.
Mivel az egyes hibakódok jelentése és jelzése modellenként eltérhet egymástól, cikkünkben márkafüggetlenül, általánosságban vettük sorra azokat a problémákat (illetve megoldásukat), amelyek egy robotporszívó kapcsán felmerülhetnek.
Töltéshez kapcsolódó robotporszívó hibakódok
A töltéshez kapcsolódó hibakódok általában gyakoriak, a Xiaomi robotporszívóknál például rendszerint a 9-es vagy a 10-es hibakód jelzi (iRobot esetében hat sípolás, Dreame esetében E5-ös kód), de gyártónként eltérő lehet a számozása, vagy az, hogy villogó piros, esetleg narancssárga LED jelzi.
Jellemző, hogy a porszívóhoz kapcsolt applikáció Charging Error üzenetet küld, ami a töltés hibáját jelzi. Hogy milyen okai lehetnek?
- Dokkoló áramellátása: Ha a dokkoló nincs áram alatt, a porszívó nem tud tölteni, így mindig ellenőrizzük a hálózati csatlakozást.
- Töltőérintkezők koszosak: Amennyiben a töltőérzékelők elkoszolódnak, az szintén akadályozhatja a töltést. Áramtalanítás után tisztítsuk meg a szenzorokat és próbáljuk újra a töltést.
- Akkumulátor hiba: Ha az akkumulátor elöregedett vagy meghibásodott, az szintén töltéshibát jelezhet. A robotporszívók általában 2-3 évig bírják gondtalanul a gyári akkumulátorral, utána azonban bármikor szükség lehet cserére.
- Szoftveres probléma: Előfordulhat, hogy valamilyen szoftveres probléma akadályozza a töltést. Ilyenkor a ki- és bekapcsolás, a tartós áramtalanítás vagy a reset segíthet.
Kerékhez és hajtáshoz kapcsolódó robotporszívó hibakódok
A kerék vagy a hajtás hibája elég egyértelmű minden robotporszívónál, hiszen ilyenkor a mozgás akadályozott, a készülék nem üzemel, nem tud megfelelően közlekedni, esetleg körbe-körbe forog.
A legtöbb porszívó Wheel error szöveggel jelzi mindezt, a hibakódok tekintetében pedig gyártótól függően Error 2, E1/E2, E3 hibakód jelentkezhet.
Hogy mit tehetünk ilyenkor?
- Szenzorhiba: Ritkán bizonyos szenzorok problémája is okozhat kerékhibát, ilyenkor az érzékelők megtisztítása és az újraindítás segíthet, egyéb esetben robotporszívó szervizre van szükség.
- Mechanikai akadály: Előfordulhat, hogy a robotporszívó kereke hajat tekert fel, ami akadályozza a mozgásban, így az első feladat, hogy ezt ellenőrizzük, illetve elhárítsuk a problémát.
- Fizikai akadály: Ha a porszívó valamiben elakadt, egyenetlen talajon van vagy például felütközött a küszöbre, akkor is jelentkezhet ez a hibakód. Nincs más teendő, mint manuálisan sík felületre helyezni.
Keferendszerhez kapcsolódó robotporszívó hibakódok
A robotporszívók keferendszere a legtöbbször egy fő-, és egy oldalkeféből áll. Ha ezekkel valami probléma van, annak látható és hallható nyomai vannak, hiszen forgásuk gyakran leáll és hangos kattogás kíséri.
A társalkalmazásban ilyenkor a Main brush error vagy a Side brush error hibaüzenetek jelennek meg, gyártó függvényében pedig Error 3/Error 4, E3/E4 vagy E2 hibakód is jelentkezhet.
Lássuk a kapcsolódó okokat és megoldásokat:
- Motorhiba: A kefék mozgását motor biztosítja, amelynek több eleme is meg tud hibásodni. Ha nincs mechanikai akadály, akkor általában ez áll a háttérben, és jellemzően csak cserével lehet orvosolni.
- Mechanikai akadály: A kefék érintkeznek a legtöbb kosszal és porral a padlón, így gyakran megszorulhatnak például a hajszálaktól. Ilyenkor a kefék eltávolításával és tisztításával könnyedén elhárítható a probléma.
Motorhoz kapcsolódó robotporszívó hibakódok
A robotporszívó motorja minden készülék lelke. Ha probléma van vele, a szívóerő drasztikusan legyengül, hangosabb lesz, extrém esetben egyáltalán nem szív. Ezt az applikációban gyakran Fan error vagy Low suction hibaüzenet jelzi.
A hibakódok ilyenkor az Error 8, az E6 vagy az E4 lehetnek típustól függően. Fontos azonban kiemelni, hogy ebben a helyzetben gyakran nem is a motorral van probléma, hanem a portartállyal vagy a szűrővel. Lássuk a lehetőségeket:
- Megtelt portartály vagy porzsák: Ha a porszívó belső portartálya vagy önürítő rendszer esetén a külső porzsák megtelt, az szintén ezeket a hibakódokat eredményezheti. Egyszerű ürítéssel könnyen megszabadulhatunk a problémától.
- Szűrőrendszer hiba: Ha a porszívó szűrője eltömődött, akkor sűrített levegővel fújassuk ki, illetve mosható filter esetén gondoskodjunk a nedves tisztításáról.
- Túlmelegedés: Általában szűrőprobléma vagy egyéb eltömődések okozzák, hogy a robotporszívó túlmelegszik. Érdemes várni ilyenkor 15-20 percet, majd ismét elindítani.
- Motorhiba: Amennyiben a fentiek nem segítettek, és a hibakódok továbbra is fennállnak, valószínűleg motorhiba lépett fel, amit szervizkörnyezetben lehet javítan
Navigációhoz kapcsolódó robotporszívó hibakódok
Minden robotporszívó rendelkezik navigációs rendszerrel, ami szintén számos hibalehetőség forrása. Ha nem működik megfelelően, általában Navigation error vagy Laser distance sensor error hibával találkozhatunk Error 1, E8 vagy E6 hibakódok társaságában.
Nézzük a kapcsolódó okokat és javítási lehetőségeket:
- Térképezési probléma: Itt a legtöbbször szoftveres hiányosság van, ezért érdemes vagy manuálisan módosítani a térképet az applikációban, vagy törölni és új feltérképezést kérni.
- Szenzortorony hiba: A szenzortorony minden robotporszívó navigációjának a lelke. Ha nem forog, nem üzemel, belső hiba lehet, amit szervizben kell javíttatni, egyéb esetben felhalmozódott kosz vagy por is előidézheti a problémát.
- Szenzorablakok piszkosak: Mivel folyamatos porban és koszban dolgozik, a szenzorablakok könnyen bepiszkolódhatnak a porszívón. Egy puha kendővel töröljük át őket a hiba megszűnése érdekében.
- Nem megfelelő fényviszonyok: Vannak robotporszívók, amelyek a túl erős napfényben vagy sötétben nem tudnak takarítani. A mai modellekre ez már nem jellemző, de ha régebbi porszívónk van, ezt is érdemes kizárni.
Szenzorokhoz kapcsolódó robotporszívó hibakódok
A navigációhoz a robotporszívók számos szenzort alkalmaznak. Valamelyik az ütközés elkerülésére szolgál, más a leesés ellen véd és így tovább. Probléma esetén a társalkalmazásban Bumber stuck vagy Cliff sensor error hiba jelenik meg Error 1, Error 6, E7, illetve E1 hibakód társaságában.
Ilyenkor a porszívó működése nehézkes, el sem indul, gyakran visszatolat, bizonytalan. Lássuk az ilyenkor lehetséges hibákat és megoldásaikat.
- Piszkos érzékelők: Ha bizonyos szenzorok elkoszolódnak, az szintén előidézhet ilyen hibajelenséget, ezért törölgessük át őket száraz, mikroszálas kendővel a javítás érdekében.
- Ütközőszenzor beakadt: Elkoszolódás esetén az ütközőszenzor ritkán, de hajlamos megszorulni. Érdemes manuálisan ellenőrizni, hogy a kis lökhárító szabadon mozog-e vagy sem. Ha kézzel sem tudjuk mozgásra bírni, kérjük szerviz segítségét.
Szoftverhez kapcsolódó robotporszívó hibakódok
jellegű hibákat vagy hibakódokat. Jellemző, hogy ilyenkor a porszívó nem válaszol, nem elérhető az appban, nem csatlakozik a hálózathoz vagy csak egyszerűen nem működik.
A System error vagy az Unknown error hibaüzenetek általában erre utalnak, de gyártótól függően az Error 10 hibakód is ezt jelezheti. A jelenség általában összetett, de az alábbiak segíthetnek a diagnosztizálásban és a megoldásban egyaránt:
- Alaplap hiba: Amennyiben ezek sem segítenek, előfordulhat, hogy csak szoftveresnek tűnő hibáról van szó, valójában azonban az alaplappal van hiba, amit robotporszívó szervizben kell cseréltetni.
- Hálózati hiba: Gyakori hibaforrás robotporszívók esetén a hálózat. Megoldásához indítsuk újra a routert és a robotot egyaránt, ellenőrizzük, hogy valóban 2,4 GHz-es sávra csatlakozott-e és szükség esetén végezzünk teljes resetet.
- Applikációs hiba: Ha a hálózat rendben van, a probléma forrása az applikáció is lehet. Ilyenkor távolítsuk el, majd adjuk hozzá újra az apphoz a robotot, de megpróbálhatjuk frissíteni is, esetleg teljesen eltávolítani, majd újratelepíteni.
- Frissítés hiba: Rosszul vagy egyáltalán nem települt firmware frissítés is okozhat kellemetlenségeket, így érdemes újratelepíteni a legutóbbit, vagy ellenőrizni, hogy nem érkezett-e hozzá újabb update.