Mivel magas minőséget képviselő termékről van szó, egyik modell esetében sem beszélhetünk típushibáról, ugyanazok a problémák merülhetnek fel, mint más gyártók termékeinél, így motorhiba, akkumulátor hiba, kerékhiba vagy éppen a navigációs rendszer meghibásodása.
Ez utóbbi különösen érzékeny pont valamennyi robotporszívónál, hiszen legyen bármilyen erőteljes takarítórendszere is a háttérben, ha a navigációja nem működik megfelelően, akkor tudását képtelen lesz kamatoztatni.
A ma piacon lévő Roborock porszívók ráadásul kivétel nélkül LiDAR lézeres navigációra épülnek, ami az általános navigáció mellett segít a feltérképezésben és az útvonaltervezésben, ezáltal a hatékony tisztítás alapját adják.
Aktuális cikkünkben ezért most áttekintjük a LiDAR szenzorokhoz kapcsolódó legfőbb problémákat, hogy milyen esetekkel találkozhatnak a felhasználók, és milyen lehetőségek vannak a javításhoz.
Ha Önnek is elromlott a robotporszívója és Roborock javításra van szüksége, forduljon hozzánk bizalommal: Robotporszívó Szerviz.
A LiDAR szenzor motorhibája
A Roborock robotporszívókban található LiDAR rendszerek egyik leggyakoribb problémája a hozzájuk kapcsolódó motorok meghibásodásához kapcsolódik. A navigációs rendszer egyik legfontosabb eleméről beszélünk, hiszen ez biztosítja a szkenner mozgatását.
Amennyiben a motor valamilyen okból kifolyólag meghibásodik, akkor a feltérképezés pontatlanná válik, navigációs hibák jelentkeznek, illetve a takarítás minősége drámai csökkenésnek indul.
A jelenség otthoni körülmények között nem orvosolható, kizárólag azokban az esetekben, amikor a LiDAR szenzor működését valamilyen fizikai akadály lehetetleníti el, esetleg jelentős mértékben elkoszolódott, és emiatt nem tud dolgozni a motor.
Amennyiben nem ez a probléma oka, illetve nem tudjuk miként tudunk hozzáférni a motorhoz, kérjük hozzáértő szerviz segítségét.
A szenzor kalibrációs problémái
Előfordulhat, hogy a LiDAR szenzor meghibásodását, és ezáltal a robotporszívó nem megfelelő működését a kapcsolódó szenzor vagy szkenner kalibrációs problémái idézik elő.
Ezt a jelenséget kiválthatják szoftveres hibák, de akár olyan fizikai eltolódások vagy elváltozások is, amelyek megakadályozzák, hogy az érzékelő megfelelően el tudja látni a feladatát.
Amennyiben szoftveres galiba áll a háttérben, a felhasználók tehetnek egy kísérletet arra, hogy a társalkalmazáson keresztül újrakalibrálják a szkennert. Ha ez nem sikerül, a gyári beállítások visszaállításával is lehet tenni egy próbát, de nagyobb a valószínűsége, hogy nem szoftveres háttérről van szó.
Érdemes ilyen esetekben szakember segítségét kérni, hiszen egy robotporszívó szervizben minden adott ahhoz, hogy pontosan feltárják és megjavítsák az ilyen jellegű hibákat.
A LiDAR szenzor lencséinek szennyeződése
Szintén sok esetben jelenthet problémát a robotporszívó navigációja kapcsán, ha a LiDAR szenzor lencséi egyszerűen beszennyeződnek. Gyakori eset, hiszen ezek a kis porszívók a működésük során folyamatos pornak és szennyeződéseknek vannak kitéve.
Ha a lencsék piszkosak, azok jelentős mértékben ronthatják például a LiDAR szenzor olyan alapvető tulajdonságait, mint például a távolságmérés pontossága, de megakadályozhatják a robotot a pontos térképkészítésben is, így negatív hatást gyakorolnak a takarítás minőségére.
Ez a hibajelenség orvosolható a legkönnyebben házilag, hiszen a szenzorokhoz közvetlenül normál esetben nem kerülhet por és kosz, az a külső felületükön rakódik le, így nincs más teendőnk, mint egy puha ronggyal vagy papírtörlővel egyszerűen megtisztogatni azokat a pontokat, ahol a robotporszívó gyakorlatilag lát.
Amennyiben ez nem oldotta meg a problémát, akkor elkerülhetetlen szerviz segítségét kérni, hiszen könnyen előfordulhat, hogy professzionális tisztításra, esetenként akár lencsecserére is szükség lehet.
A LiDAR szenzor szoftveres hibái
Sokszor előfordulhat, hogy a LiDAR szenzor működését nem hardveres, hanem szoftveres hiba okozza, mint ahogyan arra már a kalibrációs problémáknál is felhívtuk rá a figyelmet. Azonban közel sem csak a kalibrációval lehet gond ebben a tekintetben.
A rendszeres szoftverfrissítések is azt a célt szolgálják, hogy a robotporszívó pontosabban és precízebben el tudja látni a feladatát, de előfordulhat eset, amikor éppen a frissítést követően kezdődnek például a feltérképezési hibák vagy az egyéb navigációs problémák.
Ilyen esetekben érdemes visszaállítani a korábbi verziót, amihez a gyártó ügyfélszolgálata is segítséget tud nyújtani, bár általában egyszerűbb a gyári beállításoknak a teljes visszahozatala.
Akárhogyan is, ha egyedül nem boldogulunk a szoftveres problémákkal, vagy visszaállítottuk az előző stabil verziót, ám mégsem működik a robotporszívó úgy, ahogyan kellene, akkor kérjük inkább szerviz segítségét.
A rendszeres karbantartással megelőzhetők a Roborock robotporszívók meghibásodásai
Bár kétségtelen, hogy minden robotporszívónak vannak olyan alkatrészei, amelyeket vagy nem lehet karbantartani, vagy ha mégis, akkor legfeljebb csak késleltetni tudjuk vele a hiba megjelenését, de a LiDAR szenzor egyik kategóriába sem sorolható.
Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy nincs olyan karbantartási módszer, amivel a szenzorokat óvni tudjuk a meghibásodástól. Ez azonban nem jelenti azt, hogy más tekintetben nem kell odafigyelni robotporszívóinkra.
Lényeges például mindig tisztán tartani az érzékelőket, a keféket, és biztosítani, hogy ne tekeredjenek fel rá hajszálak, mert ezzel a kefe deformálódik, és a porszívónak sokkal többet kell dolgoznia ugyanannak az eredménynek az eléréséhez.
Amennyiben a legjobbat szeretnénk biztosítani robotporszívónk számára, a legjobb az, ha évente legalább egyszer elvisszük szervizbe egy teljes körű karbantartás és tisztítás érdekében, hiszen szervizkörülmények között teljesen szétszerelik a porszívót és olyan elemeket is megtisztítanak, amire otthon nincs lehetőségünk.